-
HD ехолот Structure Scan із Down imaging 13 серпня 2013 року, ВівторокКрокуючи в ногу разом з науково-технічним прогресом сьогоднішній вигляд ехолотів змінився від простого електронного глибиноміру до багатофункціональної гідролокаційної системи, здатної надавати рибаку деколи навіть набагато більше інформації поза рамками звичайних потреб риболовлі.
Окрім самого гідроакустичного сонару такі системи дозволяють підключати немало допоміжних корисних модулів, таких як наприклад:
– супутникова Система глобального позиціонування (GPS приймачі, навігатори, трекери), яка дозволяє з високою точністю визначати місце знаходження на водоймі а також записувати практично одним натисненням кнопки точки або лінії, якими можна відзначити міляки, ями, банки, джерела, затоплені корчі та інші аномалії дна, щоб на наступній риболовлі повернутися та точно відшукати улюблене місце;
– навігаційно-картографічна система (відеопрокладчики, картплотери), завдяки якій без паперових карт в обчислювальний блок ехолоту можна завантажувати уже готові навігаційні карти водойм чи маршрутів, або створювати їх самому;
– блоки та слоти розширення пам’яті для ехолотів, завдяки яким стало можливо значно збільшити об’єми інформації, яка зберігається у внутрішній пам’яті пристрою;
– інші корисні та практичні ґаджети для ехолотів, які полегшують їх експлуатацію та розширюють можливості. До таких можна віднести наприклад температурні датчики, сенсори швидкості, морські модулі підсилення потужності до декількох тисяч Ватт (дозволяють збільшити глибину локації любительських ехолотів до 3 кілометрів), центральні блоки обробки даних, автопілоти, стабілізатори напруги від генерованого струму мотором човна або портативні джерела живлення, світчі підключення до суднової системи SeaTalk, пульти дистанційного керування, WiFi передача, багатопроменеві датчики, датчики розходу палива, датчики рівня палива та інші.Однією з найновіших генерацій модулів для ехолотів є Структурний сканер. Розглянемо дію такого пристрою на прикладі однієї з найпоширеніших моделей Lowrance StructureScan LSS-1, який об’єднує в собі функції бокового сканування (SideScan) та революційно нову технологію сканування товщі води (DownScan). SideScan підтримує повноекранне відображення структури дна та наявності риби по правому та лівому борту з високою деталізацією на відстань 146 метрів. Функція DownScan дозволяє рибаку вперше побачити у високому розширенні картинку під човном. Ця нова технологія забезпечує небачену раніше чіткість зображення незалежно від місця використання пристрою: в глибокій воді чи на міляку, в солоній та прісній воді, навіть на швидкостях до 48 км/год.
Структурсканер являє собою повністю водонепроникний додатковий модуль, що підключається до будь-якого ехолоту сучасної лінійки цих пристроїв HDS та забезпечує панорамний огляд підводного світу. Він здатний транслювати картинку одразу на дисплеї декількох ехолотів. Це технологічно новий погляд на пошук риби та предметів під водою. Також він уміє бачити термоклин – межу між нижнім холодним шаром води та верхнім, теплим і насиченим киснем, що важливо для прогнозування перебування риби.
Із цією технологією Ви будете легко розрізняти тверде та м’яке дно, рибу і будете бачити складну донну структуру.Всі зображення на ехолоті стануть схожими на звичайні прості фотографії, відпаде необхідність розшифровувати “дуги” як на попередніх поколіннях ехолотів. Ви зможете побачити затонулі човни, сваї мостів, крупні та дрібні предмети, бровки, перекати, підводні кущі, водорості та іншу рослинність в реальному часі. А для перегляду історії можна скористатися прокруткою, ця функція дозволить переглянути пройдений шлях, визначити перспективні точки та зекономити час і паливо.
Є можливість перегляду зображення окремо з кожного променю (вправо/вліво/униз), а також перегляд та порівняння зображень від системи DownScan Imaging і звичайної 2D інформації. Також підтримується накладення на навігаційну карту в реальному часі і зберігається інформація про точки гідролокатора, які можна редагувати та правити без використання комп’ютера прямо на екрані ехолоту HDS.
Декілька років здавалося що в ехолокації винайти щось нове практично уже неможливо. Останніх 10 років конструктори Lowrance направляли свої зусилля на те, щоб краще відділяти рибу від дна, водоростей та донних структур. А донні структури намагалися відокремити від дна. Досягалося це здатністю тонко визначати щільність предметів, які потрапляли в промінь трансдьюсера. Наприклад, риба – щільніша ніж водорості, а камінюка – щільніша за рибу, а в свою чергу дно відрізняється по щільності від усього переліченого. Різна щільність предметів відображувалася на екрані різними кольорами або відтінками сірого на чорно-білих моделях.
Але час мчиться вперед, і як бачите ехолот уже називається сканером. Щоб краще зрозуміти картинку сканера, уявіть собі що вночі Ви світите двома ліхтарями по обидва борти човна, предмети на дні відбивають тіні і тому Ви їх добре бачите та уявляєте їх положення. Але з ліхтариками у нас вийшла б мертва зона безпосередньо під човном. Не турбуйтеся через це, Lowrance надіслали окремий промінь датчика якраз в цю зону (оранжевий колір на малюнку). В результаті нам зробили абсолютно нову картинку зони під човном під назвою DownScan, до речі її можна виводити в окремому вікні на екрані.
Виробник забезпечив паралельну роботу структурного сканера разом з класичним ехолотом, задача задача якого як і раніше є показувати рибу. Таким чином відбувається їх паралельне використання. Мозок модуля сприймає обидва датчики одночасно. Тобто в двох вікнах екрану виводяться зображення структурного сканера, котрий в свою чергу складається з бокового та нижнього сканерів. Їх завдання точно та детально показувати підводні об’єкти по боках та в розрізі. В третьому вікні можна вивести зображення від класичного ехолота для пошуку риби. Ну і четверте вікно відводиться для GPS карти, так би мовити для повного щастя.
Технологія StructureScan™ тепер дозволяє роздивитися об’єкт і зверху, і по діагоналі, і збоку, і в розрізі. При проходженні над косяком риби у товщі води просто вражає можливість не тільки бачити зграю риби, а й оцінити положення у воді, відстань від дна, глибину максимальної концентрації і навіть форму цього косяка риби. Також цікава функція накладення картинок сканера та ехолота одне на одну, чорно-білим та червоно-жовтим зображеннями.
В нижньому та боковому сканері тепер абсолютно відсутні налаштування чутливості – найчастіше використовуваних налаштувань старих ехолотів, тепер цей параметр повністю автоматизований без ручного втручання.
Структурний сканер дозволяє розпізнати покришку легкового автомобіля та порівняти її з поруч затонулою покришкою вантажівки. Знайдений кузов “запорожця” сканер намалював з вражаючою точністю, без коліс та дверей, під нахилом вкопаний в дно, захоплююче видовище.
Коли Ви бачите цікавий предмет, наводите на нього курсор, наближуєте, роздивляєтеся, якщо він Вас зацікавив – просто натискаєте кнопку WP щоб поставити на екрані крапку, яка з’явиться на картплотері в стороні від пройденого маршруту в місці де була знайдена боковим променем. В подальшому Ви зможете пройти по цій точці нижнім сканером.
Ще цікавий випадок застосування сканера: за допомогою ехолоту було знайдене затоплене дерево. По класиці було вирішено стати від нього рівно проти течії для найефективнішого облову, але кожна друга проводка, навіть спеціальних корчових незацепляйок, закінчувалася мертвим зацепом. Після зняття з якоря декілька разів це дерево було проскановано сайдсканом. Це дозволило роздивитися положення стовбура, коріння та гілок. Після цього човен поставлений був так щоб чісати гілки за шерстю а не заганяти приманки у розщепи, що дозволило добре обловити це місце.
Потрібно сказати що відкриття даної технології не є винаходом саме Lowrance, над подібними розробками працюють і інші компанії, для прикладу на початку цієї публікації можна переглянути рекламну презентацію Humminbird. Але структурсканер – це дійсно прорив, тепер підводна картина – як на екрані телевізора!